Horea Soporan: „Eliminarea taxei auto va ajuta uzina Dacia”

 

Articol preluat din cotidianul ARGEȘUL

antet-nou-copy
După aproape un deceniu de când a fost introdusă taxa de primă înmatriculare auto, se pare că acest „bir”, rebotezat în felurite chipuri
, va fi eliminat. Acest lucru se datorează fie multiplelor somaţii ale instanţelor judecătoreşti europene (care au considerat că taxa respectivă este ilegală, contrară dreptului comunitar), fie ca urmare a faptului că decidenţii, de azi sau de mâine, au realizat că taxa aceasta nu prea mai serveşte nimănui, fie din alte motive pe care nu le putem şti. Cert este că, pentru prima dată din 2007 încoace, în mediul politic se vorbeşte pe şleau despre anularea a
cestei taxe, care a scos oamenii în stradă de nenumărate ori. Deşi s-a spus, nu o dată, că taxa aceasta a fost gândită să ajute, în primul rând, uzina Dacia, există politicieni care susţin că producătorul de la Mioveni nu va fi afectat de eliminarea ei, ci dimpotrivă. Unul dintre aceştia este Horea Soporan, inginer de profesie, fost ziarist, acum candidat la Senat.

Rep.: Domnule Soporan, cum aţi ajuns la concluzia că taxa auto (timbrul de mediu auto, după cum a botezat-o cabinetul Ponta) trebuie eliminată?

Horea Soporan: Sunt mai multe motive care ne-au condus înspre această decizie. Unul ar fi acela că încasările la buget, provenite din această taxă, tind să se anuleze, în contrapondere cu banii înapoi pe care statul îi plăteşte celor care şi-au câştigat acest ddacia-productierept în Justiţie. Altul ar fi acela că autorităţile judecătoreşti europene, în speţă Curtea Europeană de Justiţie, ne-au spus de mai multe ori că această taxă, în toate formele şi metodologiile sale de calcul, contravine unui principiu de bază pe care este construit spaţiul european: libera circulaţie a bunurilor.

A sosit timpul să nu ne mai comportăm ca în reclama aceea la o marcă de bere, în care unul zicea că pepenii noştri sunt prea mici, iar celălalt replica „zicem că-s mazăre”.

Zece ani am tot încercat să păcălim reglementările europene. S-a terminat. E timpul să ne comportăm responsabil, să dovedim onestitate faţă de Europa şi faţă de propriii cetăţeni şi să terminăm cu aceste şmecherii româneşti.

Rep.: În județul nostru există temerea că uzina Dacia va avea de suferit dacă acest timbru de mediu va fi eliminat.

Horea Soporan: E o temere nejustificată. În primul rând, timbrul de mediu se plăteşte şi pentru Daciile noi. Deci eliminarea taxei le va ieftini automat!

Cheia problemei: nivelul de trai

Rep.: Bun, dar „părintele Daciei”, domnul Constantin Stroe (aşa îi spunem noi, la Piteşti), a atenţionat, în repetate rânduri, că eliminarea taxei va umple România de maşini vechi şi poluante din Vestul continentului.

Horea Soporan: Ştiu cine e domnul Stroe, ştiu şi ce a făcut pentru industria auto de la noi şi-i preţuiesc aceste realizări. De asemenea, îi urez sincer să treacă cu bine peste problemele de sănătate pe care le are.

Problema rablelor din Occident însă, nu cred că poate fi rezolvată prin instituirea de taxe. Mai ales a unor taxe despre care justiţia europeană şi autohtonă ne spune, de un deceniu încoace, că nu sunt legale. Maşinile pe care le conducem sunt cele pe care ni le permite nivelul nostru de trai. Toţi ne dorim maşini noi, nepoluante, economice şi sigure, doar că puţini ni le permitem. Noi, ca oameni politici, trebuie să facem în aşa fel încât nivelul de trai în ţară să crească; şi în această direcţie trebuie să lucrăm. Birurile, s-a văzut din 2007 încoace, nu rezolvă nimic. Viitorul Parlament şi viitoarele guverne trebuie să facă în aşa fel încât orice român care munceşte cinstit să-şi poată permite o mașină Dacia, nouă. Când vom ajunge acolo, rablele din Occident nu îi vor mai tenta decât pe puţini compatrioţi. Mai ales dacă vom continua şi cu programe de genul celui numit „Rabla”, prin care să stimulăm cumpărarea de maşini noi.

Rep.: Până ajungem acolo însă, industria auto românească ar putea suferi destul de serios. Iar perioada de aşteptare pare îndelungată.

Horea Soporan: E posibil să aveţi dreptate, e posibil să vă şi înşelaţi. Să zicem că vă puteţi permite să plătiţi pe o maşină, în acest moment, 10.000 de lei. O mașină nouă, Dacia, costă 35.000 sau 40.000 de lei. Dacă dumneavoastră aveţi doar 10.000 de lei, e clar că nu vă puteţi permite o maşină nouă şi veți cumpăra tot una veche. Degeaba vă pune statul taxă pe maşina veche, oricum nu aveţi 35-40 de mii de lei pentru una nouă. E un cerc vicios aici. Iar ieşirea este posibilă într-un singur fel: prin ridicarea nivelului de trai.

Invit cititorii să se mai gândească la un aspect: maşinile rulate, vechi, din Occident, au nevoie de multe, odată înscrise în circulaţie în România. Le trebuie anvelope, baterii, ştergătoare de parbriz, discuri de ambreiaj, multe alte piese, lubrifianţi, lichid de frână etc. Multe dintre acestea se produc, din câte ştiu eu, tot la dvs. în Argeş. De pe urma acestor maşini vechi, profită şi firmele din Argeş, şi fabrica de baterii din Bistriţa, şi cea de anvelope din Timişoara şi aşa mai departe. Vă repet însă: când din câteva salarii lunare, orice român îşi va permite un Logan sau un Sandero nou, nici măcar nu va mai exista subiectul de discuţie maşini vechi.

Rep.: Până atunci, acestea rulează şi poluează în continuare…

Horea Soporan: Aşa este. Ţine de noi toţi, dar, în principal, de factorul politic, să ajungem cât mai repede la nivelul de bunăstare de care vorbeam. Până atunci, graţie eliminării taxei auto, mulţi români îşi vor schimba Supernova sau Solenza, veche de 10-15 ani, cu un Logan de, să zicem, numai patru-cinci ani. Momentan, asta nu prea se poate, întrucât taxa auto a blocat practic piaţa auto second-hand. După eliminarea taxei, se va putea. Va fi şi acesta un pas înainte, în direcţia dorită. Un pas din care, evident, Dacia are numai de câştigat. Cu cât sunt mai multe Dacii pe şosele, cu atât este mai bine pentru uzina Dacia Mioveni.

Interviu realizat de Sorin SIMION – cotidianul „Argeșul”

Fii primul care comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publica.


*